NB! MÅ FYLLES UT SAMMEN MED SKOLEN
Dette er et skjema for deg som har spesialundervisning, går fulltid og har behov for utvidet opplæringstid
Vilkår
for utvidet opplæringstid
Eleven har rett på spesialundervisning
Eleven må ha et behov.
Eleven må ha et behov for utvidet tid sett i forhold til
sine egne opplæringsmål. Det er en forutsetning at eleven både trenger og har
utbytte av mer opplæring for å kunne nå sine opplæringsmål innen treårsretten.
Skolen skal utarbeide en rapport over opplæringen som eleven
har fått og en vurdering av egen utvikling. Elevene skal også ha en individuell
vurdering. Disse vurderingene vil danne grunnlaget for PP- tjenesten sin
sakkyndige vurdering. PP-tjenesten bør også si noe om forholdet mellom elevenes
behov for behandling og opplæring.
Formålet
Formålet med bestemmelsen om utvidet tid er at elever med
særlige behov ofte vil trenge noe lenger tid enn andre elever og at
opplæringstilbudet ut over normert tid vil kunne gjøre eleven bedre rustet til
yrkesliv eller videre utdanning.
Utvidet tid kan innvilges for et eller to år og eleven kan
få innvilget retten når som helst i opplæringsløpet. Noen elever vil for
eksempel få Vg1 over to år, mens andre elever vil kunne få et 4. og eller 5. år
i videregående opplæring.
Retten gjelder heltidsopplæring i inntil to år ekstra. Det
betyr at eleven skal få opplæring på fulltid i de ekstra årene i videregående
opplæring.
Opplæringslova § 3-1 5, ledd:
«Elev som etter reglane i kapittel 5 har rett til spesialundervisning, har rett til vidaregåande opplæring i inntil to år ekstra når eleven treng det i forhold til opplæringsmåla for den enkelte. Før fylkeskommunen gjer vedtak om utvida opplæringstid, skal det liggje føre sakkunnig vurdering av dei særlege behova eleven har. Retten gjeld også for elevar som har rett til opplæring i og på teiknspråk etter § 3-9, rett til opplæring i punktskrift etter § 3-10 eller rett til særskild språkopplæring etter § 3-12.»